Nyheter

Tidligere student Enya Maria Oshaug Weibell har fått jobb i Mamma Mia i Tyskland, produsent Stage Entertainment.
,

Tidligere student har fått jobb i Mamma Mia i Tyskland

Tidligere student Enya Maria Oshaug Weibell, ALUMNI 2017, har fått jobb i ensemblet i Mamma Mia i Tyskland, produsent Stage Entertainment. Jeg møtte Enya og castingansvarlig i Stage Entertainment, Ralf Schaedler, til en kaffe på Grand Hotel for å høre litt om det tyske eventyret Enya skal begi seg ut på.

Ralf kom til Musikkteaterhøyskolen for første gang våren 2016 og møtte Enya og hennes klasse. Vi på Musikkteaterhøyskolen har bevisst tilrettelagt for at våre studenter skal bli kjent med det tyske markedet, for å gi studentene et større arbeidsmarked, derfor er vi så glade for at Ralf kommer tilbake til oss med jevne mellomrom for å hjelpe studentene våre i gang i markedet.
 

Det første jeg spurte Enya om var hva hun visste om det tyske markedet før Ralf kom på skolen?
Jeg visste egentlig ingenting, jeg hadde hørt at det var et stort musikalmarked, men ellers ingenting.

Hvordan har da skolen og Ralfs tilrettelegging for det tyske markedet påvirket deg?
Før Ralf kom hadde jeg vurdert flere muligheter etter at studiet var ferdig, men møte med Ralf åpnet øynene mine for et nytt jobbmarked. Det ga meg også auditiontrening som gjorde meg godt forberedt på hva jeg kom til å møte når jeg dro dit og en kunnskap om hva de så etter på audition.

Enya, du har noe tysk kunnskap fra før, har det hjulpet deg?
Ja, jeg har noe, jeg gikk på Rudolf Steiner-skolen fra jeg var liten og min mor snakker flytende tysk, så jeg snakker god skoletysk. Samt at jeg har bakgrunn i klassisk sang og sunget mye på tysk, så språket var ikke det største hindret for meg.
Så når jeg hadde timer med sanglærer før audition til Mamma Mia, var det bare små språkjusteringer som skulle til og det gjorde at jeg slappet mer av og kunne konsentrere meg om andre ting.

Tror du det er for tøft for andre som ikke har så god kjennskap til det tyske språket?
Hvis du våger og ikke er redd for å feile er det enkelt, for språkene er mye mer likt enn hva vi tror. Ta et steg av gangen og øv, bruk tid på det.

Ralf supplerer at språket ikke er en hindring for skandinaver. Amerikanere og engelskmenn derimot har problemer med å snakke tysk uten aksent, mens nordmenn og svensker klarer å snakke tysk uten aksent raskt og utvider arbeidsmarkedet sitt til det dobbelte innen kort tid og da er det snakk om skandinaver som ikke har erfaring med tysk fra før.

Ralf du reiser mye for å finne utøvere, fordi det i det tyske markedet ikke er nok tilgang på utøvere, på grunn av en enorm etterspørselen. Hva er forskjellene på de norske /skandinaviske utøverne kontra de amerikanske?
Det interessante er at uansett hvilket kreativ team du jobber for, så ser de etter det samme; Hva de liker og hva som inspirerer dem og i bunn og grunn koker det ned til det estetiske. Grunnen til at jeg elsker skandinavia, jeg har vært i Sverige i flere år, og nå i det norske markedet, som du åpnet opp for oss, er en estetikk som er mye tettere på vår tyske tradisjon enn hva den amerikanske er.
Litt overfladisk eller enkelt, kan man si at den amerikanske tradisjonen har et større uttrykk og er mer “overfladisk” enn hva den europeiske tradisjonen er, hvor det enkle, ekte og nære er idealer og den tradisjonen er Norge en del av. Så er det sangidèalet som også er forskjellig, det amerikanske idèalet er den typiske broadway-belten som er perfekt hvis man gjør “42 street”, mens skandinaver har en mer variert tone.
Alt dette kommer fra kulturelle variasjoner og tradisjoner, som manifesterer seg i utdanningene og i det profesjonelle miljøet i det enkelte land.

Ralf, du reiser og ser mange forestillinger og møter kreative team og utøvere over hele verden, ser du noen nye trender innen musikkteater, som kan påvirke hvordan vi utdanner våre studenter?
Forhåpentligvis er det nye trender, hvis det ikke er nye trender er det over og ut, så ja, det er alltid nye trender og de vil alltid endre seg. Hver sesong er det noe nytt som “trender” og neste sesong er det noe annet, men det er noe som aldri forandrer seg og det er at vi alle er tiltrukket av naturlige og ærlige artister, som har noe å fortelle. Så når du er under utdannelse eller øver, fokuser på ekthet. Som en institusjon som gir opplæring så ikke lær en danser bare 5,6,7,8, men; hvorfor danser du? hvorfor er du her? hva gjør du?, så klart det er fantastisk med flotte ben og linjer, men hvis du ikke sier noe med de flotte bena, er det ikke interessant. Det ligger dypt i den skandinaviske kulturen at dere jobber fra innsiden. En god utdannelse utdanner utøvere med personlighet og Musikkteaterhøyskolens utdannelse tilbyr den ektheten vi i Stage Entertainment ser etter.

Enya, nå har du gjort audition i både Norge og Tyskland, hva er forskjellene?
Den største forskjellen er mengde folk, i Tyskland blir du tildelt tid til oppmøte og det er flere grupper, fordi det er så mange. Men her i Norge møter alle samtidig, varmer opp og venter i mange timer og det hjelper ikke akkurat på nervene – ferdig oppvarmet tidlig på dagen og må vente og blir kald. Når det kommer til dans og inn for å synge, er det samme prosedyre begge steder.

Ralf, du har nevnt til meg tidligere at skandinaver er mer “laid back” eller har mindre ”temperatur” i audition sammenheng, enn f.eks hva tyske, italienske, amerikanske utøvere har, var Enya også slik?
Nei, hun fikk jo jobben! Mamma Mia er en typecast, 3 unge jenteroller og 4 unge jenter i ensemblet som gjør alt annet i showet.
Så Enya hadde den rette temperaturen? Ja det hadde hun – i starten var det 800 stk på audition, dette gikk ned til 50 og ble til de 4 jentene i ensemblet som Enya er en av.

Når det gjelder Skandinavisk “laid back”-attitude, er det også noe av det attraktive med skandinaviske utøveres personlighet, men når du må skru det på for å vise hvor langt scene personligheten din kan gå, må du være klar og det er nok den største utfordringen til skandinaviske utøver. Det handler ikke om å være høylytt, hyper og over the top, men å skru opp energien og tilstedeværelsen for å vise hvor langt scenepersonligheten din kan gå. I vårt marked må vi gjøre de internasjonale lisensene like bra eller bedre en de andre store markedene, så det må være sammenlignbart med de som spiller på West End og Broadway. Jeg har hatt engelske og amerikanske utøver som har gjort show i Tyskland som etter noen sesonger i Tyskland har lyst til å dra hjem og hopper rett inn i tilsvarende produksjon på Broadway, det kan de gjøre fordi de har samme temperatur som de har på Broadway, så hopper de i mellom og jobber i flere markeder.

Tilbake til Mamma Mia; Enya er en god danser, hva er det dere ser etter i Mamma Mia, er det dansen?
Hos de unge rollene er dans det viktigste, de voksne rollene er det skuespill. Sofiene må også komme seg gjennom dansen, men mer fokus på sang/skuespill.
For andre show er det andre kriterier, Hunchback er feks vokal først også dans etterpå.
 

Jeg takker Enya og Ralf for praten, en spent Enya dra 17.mai til Tyskland med en 1 års kontrakt i lomma. Vi ønsker Enya alt godt og lykke til på Mamma Mia-ferden og vi ønsker Ralf hjertelig velkommen tilbake til Musikkteaterhøyskolen om ikke så lenge.

Tekst og bilde: Linda Stol Strigsve