Nyheter

ASK SceneKunst

Entreprenørskapsprisen i musikkteater deles ut for første gang

Under Musikkteaterhøyskolens store Jubileumsforestilling på Chat Noir 19. september ble den nyopprettede entreprenørskapsprisen delt ut for første gang.

Prisen skal gå til en gruppe eller enkeltperson – bestående av tidligere studenter fra MTHS – som har utmerket seg ved å starte en virksomhet etter endt utdanning. Av fem nominerte var det i år scenekunstgruppen ASK som trakk vinnerloddet.

ASK Scenekunst ble opprettet i 2014 og består av Musikkteaterhøyskole alumnene Stine Cecilie Winter, Karine Akselsen og Rebekka Nerhovde. Deres turnerende forestillinger er sett av flere tusen barn og voksne og målet deres er å nå ut til enda flere i årene som kommer. De ønsker å spre gleden av scenekunst og mener at teater er for alle, uavhengig av økonomi, bakgrunn og kultur. I høst har de fått rettighetene til manus og originalmusikk til forestillingen “Karius og Baktus” som har premiere i oktober.

Juryen, som bestod av Peter Eriksson fra MTHS og Ellen Sethov fra Ungt Entreprenørskap sier følgende om vinnerne:

Gruppen har gjort flere produksjoner av høy kvalitet og verdsettes av sitt publikum som først og fremst består av barn. Vi tror at de har stor mulighet til å utvikle  sin virksomhet og å nå sine tydelige mål.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Entrprenørskapsprisen 2017 – Ask SceneKunst

Stine Cecilie Winther og Rebekka Nerhovde takker for prisen. Bak; prisutdeler Anders Tyvand, Stortingsrepresentant for KrF. Foto: Hege Bjerkreim.

 

Prisen består av midler og tilgang til prøvelokaler for én produksjonsperiode.

De andre nominerte var: Hege Bjerk, Kulturkollektivet, Liebermann produksjoner og Side Scener.

Entreprenørskaps-tanken har helt siden skolen startet vært en viktig del av det skolens base – det å gi studentene kompetanse og mestringsfølelse når det kommer til å starte for seg selv og å virke som frilanskunstnere.

Dette har vi allerede begynt å se resultater av, og det er flere av skolens alumni som driver virksomheter innen scenekunst. Etter som årene går forventer vi å se enda flere sette sine spor på scenekunstfeltet i Norge. Allerede har jo den studentdrevne festivalen Musikal-i-teten befestet seg som en arena i Norge for nytt musikkteater fra hele Skandinavia. Du kan få med deg årets festival fra 13.-16.november på Sentralen i Oslo. Fra og med 2018 vil Entreprenørskapsprisen deles ut under Musikal-i-teten.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Entreprenørskapspris i musikkteater 2017

Stolte prisvinnere med tidenes første Entreprenørskapspris i musikkteater. Karine Akselsen var forhindret fra å møte på utdelingen grunnet oppdrag som hulder i Kjosfossen. Foto: Hege Bjerkreim.

 

Tre spørsmål til ASK SceneKunst

Hva var grunnen til at dere bestemte dere for å starte opp deres egen virksomhet?

Vi startet opp fordi vi ønsket å skape egne produksjoner der vi selv fikk bestemme, være kreative, skape arbeidsplass for oss selv og andre unge scenekunstnere, og for å utøve musikkteater på andre arenaer enn offentlige teater.

 

Hvilke utfordringer har dere hatt på veien?

Det som har vært mest utfordrende har uten tvil vært det økonomiske. Vi har fra start brukt alt fra egen lomme når det kommer til innstudering av ny forestilling og alle andre innkjøp og utgifter i forbindelse med dette. I tillegg har vi brukt mange timer på å få bygge oss opp en fast kundegruppe, hvor vi vet vi alltid har bookede forestillinger. Noe som igjen har vært viktig for oss for å vite at vi alltid skal kunne gå i pluss på våre produksjoner.

 

Hva betyr det å få entreprenørskapsprisen for deres videre virke?

Det betyr utrolig mye for oss å ha vunnet prisen. Det å ha øvingslokaler for en hel øvingsperiode blir av stor betydning, og vi får nå også mulighet til å gå til innkjøp av nytt lydutstyr og oppgradering av scenografi. Og ikke minst var det utrolig gøy å vinne fordi flere får vite hvem vi er og hva vi holder på med. Det å bli sett på denne måten etter så mye hardt arbeid er utrolig hyggelig og rørende for oss som kompani.

Det som også er fantastisk med denne prisen er at vi får muligheten til å videreformidle til andre unge kunstnere, at med en god dose positivitet, godt samarbeid og klare målsettinger, er det mulig å oppnå drømmer uten å være avhengig av et større team som alt er etablert i norsk scenekunst som f. eks de eksisterende teatrene.

Artikkel: Signe Alexandra Domogalla